03-9025910

חשיבות הליטוש לפני צביעה

על חשיבות הליטוש לפני הצביעה

מאת חיים מילשטיין

לא פעם פונים אלינו יצרני רהיטים בטענה שהצבע לא מכסה מספיק את המוצר ולכן הגימור מחוספס למגע היד. טיעון זה נבדק על ידינו מספר רב של פעמים ומתברר שב-50% מהמקרים מדובר באבק שהצטבר על השכבה העליונה של הצבע בגלל תהליכי ייבוש לא מוקפדים (וגם לזה יש פיתרון אם רוצים), ו-50% מהמקרים הנותרים נגרמים בגלל תהליכי ליטוש לא נכונים ו/או לא מספיקים.

על נושא חשיבותו של הליטוש לפני הצביעה כבר נכתבו אלפי מאמרים וספרים בעולם וניתן לומר שנושא הליטוש כל כך חשוב ומרכזי בתהליכי הגימור, ולכן אין לוותר עליו. אין לוותר עליו כאשר מלטשים סיבית מצופה לביד דק אפילו אם הלביד הוא מאיכות גבוהה מאוד (אוקומה ודומיו); אין לוותר על הליטוש כאשר אנו מתכוונים להתיז לכה אפילו על עץ קשה מאוד עם סיבים צפופים מאוד שלכאורה פני השטח שלו נראים חלקים לגמרי, שלא לדבר על ההכרח הרב בליטוש עצים רכים, שם לפעמים שנים-שלושה מחזורי ליטוש אינם מספיקים. יתרה מזו: אסור לנו לקבל בהסכמה הבטחה של ספק לוחות שהלוחות שלו עברו ליטוש יסודי, כי יצרני הלוחות מעבירים את הלוחות רק ליטוש ניקוי חלקי בלבד.

מקובל לחשוב בענף הרהיטים שלוחות MDF הם מספיק אטומים, צפופים  ונעדרי סיבים ולכן לא צריך כלל ללטש אותם. זה לא נכון. כבר מהאות הראשונה של שמו MEDIUM, ברור שהוא רק חצי דחוס ולכן הוא בהחלט בולע צבע ולכן יש למנוע את תהליכי הבליעה האלה. העובדה של-MDF אין סיבים היא יתרון, אבל יש לטפל בפני השטח וגם ללטש אותם, כמו כל עץ אחר.

ביסודו, נועד הליטוש למנוע את הזדקפותם של הסיבים מעל פני השטח. לכן, לאחר כל תהליך צביעה שבמהלכו נרטבים הסיבים, מייד כאשר יתחיל תהליך התייבשותם הם יתחילו להתרומם מעל פני השטח כמו זיפי זקן לא מגולחים. ליטוש חוזר “קוצר” את הסיבים ומקטין אותם, כך שבפעם הבאה ההתרוממות של שאריות הסיבים ש”נקצרו” יקטן בכמעט 80%. יתרת ה-20% מחייבת הרטבה ותהליך נוסף של ליטוש (“קציר”) כדי להגיע ל-0% סיבים זקופים. למשל, עצים רכים, ובעיקר עץ אורן, מחייבים לעיתים לבצע שלושה מחזורי ליטוש להבטחת פני שטח חלקים.

אם במהלך מחזורי הליטוש אנו מגלים חריצים ופגיעות בפני השטח, או עיניים (“סיקוסים”) שהתבקעו -חובה לאטום אותם עם מֶרֶק וללטש גם אותו.

כאשר אנו צריכים לבצע גימור עם צבע מְכַסֶה (אטום), הבעיה היא יחסית קלה, כי אנו יכולים להשתמש ביסוד מתאים והוא מסייע לאטום את פני הלוח, למנוע פיסית את התרוממות הסיבים וגם לשמש שכבה קולטת לצבע הגמר (העליון). אולם אם אנו צריכים לבצע פעולות גימור עם לכות שקופות על עץ טבעי, לתהליכי ליטוש קפדניים יש משמעות רבה מאוד כי הליטוש לא רק “קוצר” סיבים אלא גם מנקה את העץ ומבליט את יופיו.

כדאי לדעת: הליטוש הוא לא רק לטיפול בסיבים. הוא בהחלט גם אמצעי לניקוי פני הלוח מכל מיני לכלוכים שדבקו בו במהלך חייו, כמו חומרים מזהמים ואפילו חומרים טבעיים (ליגנין, למשל), המשבשים את תהליכי הגימור בצבעים ובלכות. הם עלולים לשנות את גוון הצבע, ליצור כתמים (בגלל שמן וכתמי דבק), לדחות צבע (בגלל ליגנין או “עין” שלא טופלה) וכו’.

לכן, צריך תמיד ללטש לפני צביעה. אין הנחות בנושא הזה.

דילוג לתוכן