03-9025910

צבעים אטוּמים

הנה הם חוזרים, הצבעים האטוּמים

מאת מהנדס חיים מילשטיין*

מנהל המכירות והיועץ הטכני של חברת “שחם-שחמורוב”, ספקית צבעים לתעשיית העץ והרהיטים, אשר מייצגת בישראל את חברת SAYERLACK האיטלקית וחברות אחרות, ומשווקת צבעים על בסיס טינר ומים.

מי שביקר לאחרונה בתערוכות הרהיטים באירופה, לא יכול היה שלא להבחין במגמה החדשה, המסתמנת בתחום גימור הרהיטים: חזרתם המשמעותית של הרהיטים בגימור של צבעים אטומים ונסיגת-מה בשימוש בלכות שקופות. לאור השינויים האלה, ביקשנו ממהנדס חיים מילשטיין לרענן את זיכרוננו בכמה תחומים הקשורים לשימוש בצבעים אטומים, על מנת להבטיח איכות גימור גבוהה.

גימור של רהיטים בצבעים אטומים, בעיקר בגוני שחור ולבן, היה לאחרונה באופנה לפני כ-15 שנה. אז התרחש מעבר מסיבי ללכות שקופות על בסיס פוליאוריתן או אקריל לצביעה של עץ מלא ופורנירים, עם או בלי בייצים.

בשנה האחרונה אנו חשים, שאופנת הצבעים האטומים חוזרת, ובגדול. תופעה זו מחייבת אותנו לרענן כללים, מידע ועקרונות, שכן 15 שנה הם לא עניין של מה בכך, מה גם שהן הצבעים והן הטכנולוגיות לייצורם השתנו.

יותר עלות, יותר מורכבות, יותר הקפדה

נתחיל דווקא בתחום העלות. רכיביהם של הצבעים האטומים יקרים מרכיבי הלכות השקופות, וגם תהליכי הייצור שלהם קצת יותר מורכבים וארוכים. זו הסיבה לכך, שמחיריהם של הצבעים האטומים יכולים לעלות עד פי שלושה על מחיריהן של הלכות השקופות. ואם לא די בעלות הגבוהה יותר, השימוש בצבעים אטומים מחייב הקפדה רבה יותר על הכנתם, על תהליכי הצביעה, על תהליכי הייבוש ועוד.

מצד שני, יש פתרונות לא-מעטים להקטנת העלויות. למשל, צביעה על לוח MDF, שהוא חומר זול יותר, מאפשרת להעניק לו עושר ויופי, העולים בהרבה על ערכו הכלכלי. יחד עם זאת, בצביעת MDF צריך להגדיל את כמות המקשרים, המסייעים למנוע התרוממות סיבים בקנטים, וגם לאטום אותם טוב יותר.

אופנת הצבעים האטומים מביאה עוד תת-אופנה הזכורה לכולנו: השימוש בצבעים בברק גבוה (HIGH GLOSS), שגם הוא שונה בתחום הצבעים האטומים לעומת תחום הלכות השקופות, לכן הוא מחייב מומחיות נפרדת והתחשבות בפרמטרים ייחודיים, שמטרתם להבטיח את הברק הגבוה לאורך זמן (ראו להלן).

על מנת להבטיח איכות גימור גבוהה בשימוש בצבעים אטומים, נתייחס להלן למספר פרמטרים:

*תהליך העבודה:*

מקובל ליישם יסוד לבן (שמחירו נמוך-יחסית) לפני הצבע האטום. תפקידו של היסוד לאטום היטב את העץ כדי להפחית את הספיגה של צבע יקר בעת יישום השכבות הבאות, וכך למנוע בזבוז. שיטה זו מבטיחה תהליך צביעה זול יותר, אבל יש לה חיסרון: כל סריטה, גם לא עמוקה במיוחד, תיראה לאחר הצביעה העליונה בגלל הגוון הלבן של היסוד – בעיקר אם נשתמש בצבעים אטומים בגוונים שאינם בהירים.

ניתן למנוע תופעה זו על ידי שימוש ביסוד שאיננו לבן אלא בגוון הדומה לגוון של הצבע העליון, אבל אז נייקר את הגימור, מכיוון שעלותו של היסוד המגוון גבוהה יותר.

קיימות שיטות נוספות, גם זולות, המונעות את התופעה של התגלות הסריטה ביסוד הלבן לאחר הגימור העליון, אך הן טכניות ומורכבות מאוד, ולא נוכל לעמוד עליהן הפעם.

*כושר המילוי של הצבע האטום:*

כושר המילוי פירושו יכולתו של הצבע לכסות את חלקו העליון של העץ בעזרת כמות מינימלית של חומר. לכן, כושר המילוי חוסך הן שכבות צביעה והן כמויות צבע בכל שכבה.

יש כמובן צבעים אטומים זולים, שכושר המילוי שלהם נמוך, דבר שיחייב אותנו להרבות בשכבות ולבזבז כסף, ובסופו של דבר תהיה העלות הסופית גבוהה יותר מעלות השימוש בצבע בעל כושר מילוי גבוה.

*מקְשים מתאימים:*

צבעים אטומים בגוונים בהירים, כגון קרם, לבן או OFF-WHITE, מחייבים שימוש במקְשים באיכות טובה, שיעניקו לצבע גמישות (אלסטיות) וימנעו את הצהבתו בעתיד. גמישות הצבע חשובה מאוד בעיקר ברהיטים בעלי שטחי פנים גדולים, כמו דלתות ודלפקים, על מנת למנוע סדקים ושברים בשכבת הצבע העליונה.

*אחידות גוון:*

האפשרות לקבל מהסַפָּק צבע בגוון אחיד ועקבי לאורך זמן חשובה לכל יצרן רהיטים. הדבר יבטיח לו, שבכל פעם שירכוש צבע מהסַפָּק שלו, הגוון שהוא יפיק מאותו צבע יהיה זהה. לכן, עדיף לרכוש צבעים מסַפָּקי צבע, המשתמשים במכונות ערבוב וגיוון ממוחשבות ומדויקות, אשר יבטיחו אחידות בגוון מחד ואיכות מתמשכת מאידך.

בנקודה זו אני מבקש להבהיר, שאין תחליף למערכת ממוחשבת להשגת הגוון המבוקש: כל ניסיון להשתמש בשיטה ידנית או משקלית, ולא ממוחשבת, לא יצליח לתת לנו את התוצאות המקוות בגוון ובאיכות הצבע, בעיקר בגלל הגורם האנושי, אשר סובל לפעמים מעייפות ולא יכול תמיד להיות עקבי, וכך נוצרות טעויות.

לעומת זאת, במכונות הערבוב והייצור הממוחשבות של סַפָּקי הצבעים קיימות משאבות מדויקות מאוד, אשר מזרימות בדיוק רב את כמות הפיגמנטים לפי הנוסחאות שקבע/ביקש הלקוח, והתוצאה המתקבלת מדויקת ב-100%. יתרה מזו: נוסחת הצבע של הלקוח נשמרת במחשב הסַפָּק, ובכל פעם שיצרן הרהיטים מבקש כמות צבע חדשה, מחשב הסַפָּק מזין את נתוני הנוסחה שלו למכונת הייצור, והערבוב נעשה לפי נתונים זהים לחלוטין, בכל כמות. ושוב, הכול מתבצע במדויק ואין סיכוי לטעות אנוש.

חברתנו קלטה לאחרונה מכונת ערבוב וגיוון חדשה, המייצרת צבעים על בסיס מדלל או מים לשימוש פנימי או חיצוני באריזות של 1-25 ק”ג, כשגם באריזה של ק”ג בודד וגם באריזה של 25 ק”ג יתקבל אותו גוון במדויק.

*גוונים לא סטנדרטיים:*

בעבר היה צורך לערוך ניסיונות רבים במעבדה ולשאת בעלויות גבוהות כדי להגיע לגוונים לא סטנדרטיים. היום קל מאוד לפענח צבעים בעזרת ספֶּקטרופוטומטר; מכשיר זה “קורא” את הצבע שאתם מביאים כדוגמה ו”מתרגם” אותו לנוסחאות מדויקות, המבוססות על חומרי הצביעה והפיגמנטים של יצרן הצבעים, והכול בדיוק ובמהירות.

*עמידות בלחות ובכימיקלים/מזון:*

תחום בעייתי במיוחד הוא השימוש בצבעים אטומים במטבחים ובאמבטיות. במקומות כאלה, הדרישות של הלקוח מהצבע הן גבוהות: הוא צריך לעמוד במכות ובסריטות, להיות עמיד בפני לחות, כימיקלים ומשקעים של כתמי מזון, וכו’. בשימושים אלה אני ממליץ להתיז מעל הצבע האטום המגוון עוד שכבה עליונה של לכה שקופה אקרילית, שתשמש כשכבת מגן.

*צבעים אטומים בברק גבוה:*

לא מעט צַבָּעים מנסים להשתמש בצבעים אטומים בברק גבוה (HIGH GLOSS) – אך ללא הצלחה. הסיבות לכך רבות, והן מורות, שמדובר בתהליך מקצועי מורכב, המחייב הקפדה רבה. לחסרי הניסיון אני ממליץ להשתמש בשירותיהם של בעלי ניסיון או יועצים מקצועיים בעלי ידע בתחום זה.

רק לדוגמה: השימוש בצבעים מבריקים מחייב להשתמש במדללים המתנדפים באיטיות, ואם חדר הצביעה או הייבוש שלנו נמצא באזור חם, יש להשתמש בתוסף משהה כדי להקטין עוד יותר את קצב ההתנדפות.

אולם לדעתי, הסיבה העיקרית לחוסר ההצלחה הזה נעוצה ברגישותם של הצבעים בעלי הברק הגבוה לאבק. גרגרי אבק, הנדבקים לפני השטח העליונים של רהיט בגימור בעל ברק גבוה, בולטים הרבה יותר מאבק הנדבק על פני שטח, שעברו גימור בצבעים רגילים.

אין צל של סָפֵק, שכדי למנוע תופעה זו, חשוב מאוד לבצע את תהליך הגימור בחדר צביעה נקי ותקני, המבוסס על מפוחים חזקים ומבוקרים, כניסת אוויר דרך מסננים ויצירת הפרשי לחץ אטמוספרי מן החדר (גבוה) כלפי חוץ (נמוך), כדי להבטיח, שכל פתיחת דלת או כניסת אדם או מוצרים לא תביא איתה אבק מבחוץ.

נושא חשוב נוסף בתהליכי גימור עם צבע בברק גבוה קשור לטמפרטורה הסביבתית, בה מתבצע תהליך הגימור. בשל רגישותה הגבוהה של שכבת הצבע העליונה לחום, יש להקפיד, שהטמפרטורה הסביבתית תהיה נמוכה ככל האפשר. אם חדר הצביעה שלכם סובל מחום, יש להקפיד, שתהליך הצביעה, וגם הייבוש שלאחריו, ייעשו בתנאי אוויר ממוזגים. יש מפעלים, הנוהגים לבצע את הגימור בברק גבוה בשעות הבוקר המוקדמות, כשעדיין קריר, או לקרר את חומרי הגלם בחדרים ממוזגים, כשאת הייבוש הם מותירים להמשך יום העבודה.

כמובן, גם תהליך הייבוש צריך להיעשות בתנאי “חדר נקי”.

*השפעת העץ על הצבע האטום:*

במאמרים קודמים שכתבתי ב”עץ ורהיטים” עמדתי לא פעם על כך, שעץ גושני ממשיך “לעבוד” גם אחרי ייצור הרהיט ותהליך הגימור. לא תמיד ניתן לנטרל את ההשפעות שלו, אבל התחשבות בעובדה זו והקפדה על תהליכי גימור נכונים יסייעו לנו למנוע בעיות בעתיד.

למשל, ברהיטי ילדים ותינוקות מעץ אורן, שעברו גימור בצבעים אטומים, קיימת תופעה של הופעת כתמים צהובים/חומים באזורי ה”עיניים” של העץ. “עיניים” אלה הן נקודת תורפה בפני העץ, והשרפים המופרשים מן העץ החוצה דרך ה”עיניים” מצטברים סביבן ויוצרים כתמים ובועות. יתרה מזו, בהמשך עלולים השרפים לפרוץ לאוויר דרך הצבע המגוון ותוך כדי כך לסדוק ולהשחית אותו.

ניתן למנוע תופעה זו אם נקפיד לסתום את כל סביבות ה”עין” במֶרֶק (“שפָּכטֶל”) “סטוּקוֹ” על בסיס מים (זכרו! מדובר בחדרי ילדים!!!), המוצע גם בגוונים שונים. לאחר הייבוש והליטוש של המרק באזור ה”עין”, יש ליישם שתי שכבות של יסוד לבן. תהליך זה יקטין מאוד את הסיכון, ששרף יפרוץ דרך “העיניים” ויפגע בצבע.

לסיכום

לשימוש בצבעים אטומים יש כללים מיוחדים, שצריך להקפיד עליהם. מי שלא השתמש בצבעים אלה לאחרונה ומתכוון לעשות זאת, כדאי שיתייעץ עם סַפַּק הצבעים שלו וילמד את הנושא לעומקו. בכל מקרה של שימוש חריג בצבעים בעלי ייחוד או בעצים בלתי מוּכָּרים, כדאי לערוך ניסיונות מקדימים כדי לאתר תקלות מראש.

דילוג לתוכן